Start w bibliotekach PW
Co znajdziesz w naszych zbiorach?
Większość zasobów PW przeszukasz przez multiwyszukiwarkę Primo. To ponad 2 mln książek i czasopism – drukowanych i elektronicznych – w tym także podręczniki w języku polskim dostępne online.
Niezależnie, czy przygotowujesz się do zajęć, piszesz pracę badawczą, czy rozwijasz własne zainteresowania – znajdziesz tu potrzebne materiały.
Jak się zalogować na konto biblioteczne?
Zaloguj się, aby zamawiać i wypożyczać książki oraz korzystać z e-zasobów z dowolnego miejsca. Instrukcję logowania znajdziesz w zakładce Konto biblioteczne.
Gdzie się uczyć i wypożyczać książki?
W Gmachu Głównym PW czekają na Ciebie:
- Wolny Dostęp – trzypoziomowa czytelnia z wypożyczalnią,
- Wypożyczalnia Studencka – największa w PW wypożyczalnia podręczników,
- Sala komputerowa – do pracy i korzystania z baz danych.
Na wielu wydziałach działają także biblioteki specjalistyczne.
Sprawdź adresy i godziny otwarcia.
Jakie narzędzia i e-zasoby masz do dyspozycji?
- specjalistyczne bazy danych literatury naukowej, norm i patentów na Liście e-baz niezbędne w badaniach i pracy dyplomowej,
- repozytorium Baza Wiedzy PW z dorobkiem naukowym uczelni,
- narzędzia wspomagające naukę, np. Grammarly, MATLAB, SOLIDWORKS, ArcGIS,
- bezprzewodowy Internet (Wi-Fi) w Gmachu Głównym i innych lokalizacjach.
Szkolenia i materiały instruktażowe
- Jeśli jesteś studentką/studentem I roku – przejdziesz obowiązkowe szkolenie biblioteczne online
- Więcej materiałów informacyjnych znajdziesz na stronie głównej biblioteki
Masz pytania?
- napisz lub zadzwoń: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. / 22 234 73 00
- odwiedź bibliotekę – bibliotekarze chętnie doradzą i pokażą, jak korzystać z zasobów.
Życzymy Ci owocnych odkryć i inspirujących poszukiwań!
Godziny otwarcia agend BG w czasie wakacji
PARTER
BG WYPOŻYCZALNIA STUDENCKA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7580
Gmach Główny, pok. 71
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A |
CZYTELNIA ZBIORÓW SPECJALNYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 5113
Gmach Główny, pok. 70
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 |
SALA KOMPUTEROWA
22 234 5508
Gmach Główny, pok. 71 a
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| nieczynne |
POZIOM I
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Baza Wiedzy)
22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184;
22 234 6074 (Baza Wiedzy)
Gmach Główny, pok. 161 b, 161 c
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 |
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH - OŚRODEK INFORMACJI PATENTOWEJ
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184
Gmach Główny, pok. 161 b
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 |
SALE DYDAKTYCZNE
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7300
Gmach Główny, pok. 162 b, c
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 |
POZIOM II
BG WOLNY DOSTĘP / CZASOPISMA / CZYTELNIA NORM
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 5598
Gmach Główny, pok. 242
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A |
POZIOM IIa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7034
Gmach Główny, pok. 243
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A |
POZIOM III
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7176
Gmach Główny, pok. 336
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A |
WYPOŻYCZALNIA MIĘDZYBIBLIOTECZNA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7401
Gmach Główny, pok. 336
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 11:00 - 15:00 |
Inne biblioteki PW w czasie wakacji
WYDZIAŁ ARCHITEKTURY
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 5547
ul. Koszykowa 55, parter, pok. 2
Godziny otwarcia
pn. - śr. 10:00 - 14:00
czw. - pt. 12:00 - 18:00
WYDZIAŁ ELEKTRONIKI I TECHNIK INFORMACYJNYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 7625
ul.Nowowiejska 15/19, parter, pok. 40
Godziny otwarcia
lipiec - sierpień
pn. - pt. 9:00 - 14:00
czytelnie - nieczynne
wrzesień
pn. - pt. 9:00 - 15:00
Biblioteka Instytutu Automatyki i Informatyki Stosowanej
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ul.Nowowiejska 15/19, pok. 518
Godziny otwarcia
pn. - pt. 11:00 - 13:00
kontakt e-mail
sierpień - nieczynne
WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY
Biblioteka Instytutu Elektrotechniki Teoretycznej i Systemów Informacyjno-Pomiarowych
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 7326
ul. Koszykowa 75, klatka B, II piętro, pok. 209
Godziny otwarcia
pn., śr., pt. 10:00 - 14:00
czw. 10:00 - 17:00
7 - 12 lipca nieczynne
24 września 1 października
nieczynne
WYDZIAŁ FIZYKI
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 5444
ul. Koszykowa 75, II piętro, pok. 227
Godziny otwarcia
1 - 25 lipca
pn. - pt. 9:00 - 14:00
28 lipca - 14 sierpnia
nieczynne
18 - 29 sierpnia
pn. - pt. 9:00 - 13:00
wrzesień
pn. - pt. 9:00 - 14:00
WYDZIAŁ INŻYNIERII CHEMICZNEJ I PROCESOWEJ
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 6335
ul. Waryńskiego 1, VI piętro, pok. 601
Godziny otwarcia
lipiec - sierpień
pn. - pt. 9:00 - 15:00
wrzesień
pn. - pt. 9:00 - 16:00
czytelnia:
pn. - pt. 9:00 - 20:00
WYDZIAŁ INŻYNIERII LĄDOWEJ
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 6590
ul. Armii Ludowej 16, VI piętro, pok. 607
Godziny otwarcia
lipiec - wrzesień
pn. - pt. 9:00 – 15:00
WYDZIAŁ INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: 22 234 8301
ul. Wołoska 141, I piętro, pok. 102
Godziny otwarcia
pn. - pt. 9:00 - 13:00
WYDZIAŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Facebook.com/BibliotekaWIBHiIS
tel.: 22 234 7689
ul. Nowowiejska 20, III piętro
Godziny otwarcia
lipiec
pn. - pt. 9:00 - 15:00
sierpień
pn. - pt. 9:00 - 14:00
wrzesień
pn. - pt. 9:00 - 15:00
sobota zjazdowa – 6.09.2025 (9:00-14:00)
WYDZIAŁ MATEMATYKI I NAUK INFORMACYJNYCH
Biblioteka Wydziałowa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 5444
ul. Koszykowa 75, II piętro, pok. 227
Godziny otwarcia
1 - 25 lipca
pn. - pt. 9:00 - 14:00
28 lipca - 14 sierpnia
nieczynne
18 - 29 sierpnia
pn. - pt. 9:00 - 13:00
wrzesień
pn. - pt. 9:00 - 14:00
WYDZIAŁ MECHANICZNY ENERGETYKI I LOTNICTWA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 5768, tel./fax 022 234 5255
ul.Nowowiejska 21/25, parter, pok. 10
Godziny otwarcia
lipiec - sierpień
pn. - pt. 9:00 - 15:00
Biblioteka Instytutu Techniki Cieplnej
tel. 22 234 5249
ul. Nowowiejska 21/25, parter, pok. 9
Godziny otwarcia
pn. - pt. 9:00 - 13:00
Biblioteka Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ul. Nowowiejska 24, I piętro, pok. 133
Godziny otwarcia
kontakt e-mail
WYDZIAŁ MECHATRONIKI
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 8537
ul. Św. A. Boboli 8, III piętro, pok. 335
Godziny otwarcia
pn. - pt. 10:00 - 14:00
1 - 14 sierpnia
nieczynne
WYDZIAŁ SAMOCHODÓW I MASZYN ROBOCZYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 8449
ul. Narbutta 84, III piętro, pok. 317
Godziny otwarcia
pn. - pt. 9:00 - 15:00
Uwaga! 2 września (poniedziałek) nieczynne
WYDZIAŁ TRANSPORTU
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 7702
ul. Koszykowa 75, pok. 9
Godziny otwarcia
pn. - pt. 10:00 - 14:00
Filie BG w czasie wakacji
FILIE BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ
BIBLIOTEKA TERENU POŁUDNIOWEGO
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 22 234 8229, 22 849 9350
ul. Narbutta 86, II piętro, pok. 206, 214
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A (Gmach Główny PW) |
BIBLIOTEKA WYDZIAŁU CHEMICZNEGO
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 6008, 22 234 7280, 22 234 7809
Gmach Chemii, ul. Noakowskiego 3, pok. 58, 157
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn. - pt. | 8:00 - 16:00 16:00 - 19:00 bibliotekarz dyżurny p. 71A (Gmach Główny PW) |
BIBLIOTEKA FILII POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ W PŁOCKU
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 24 367-21-11, 24 367-21-23
Płock, ul. Łukasiewicza 17
Godziny otwarcia
| Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
|---|---|
| pn.- pt. | 8:00 - 16:00 |
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej z najnowocześniejszym systemem bibliotecznym
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej wdrożyła najnowocześniejszy system Alma i rozpoczęła współkatalogowanie z Biblioteką Narodową – centralną biblioteką państwa. Szeroka współpraca w ramach ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, możliwa dzięki realizacji jednolitych zasad katalogowania zbiorów, przynosi korzyści zarówno pracownikom bibliotek, mogącym efektywniej zarządzać zbiorami, jak i czytelnikom, którzy zyskują szerszy, szybszy i bardziej przejrzysty dostęp do informacji.
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej (BG PW) jest jedną z największych bibliotek akademickich w Polsce. Jej księgozbiór obejmuje około 1,5 mln woluminów z zakresu nauk podstawowych, inżynieryjnych, przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych. W swojej polityce gromadzenia zbiorów BG PW w coraz większym stopniu koncentruje się na zasobach elektronicznych. Biblioteka oferuje dostęp do 210 baz danych, ponad 530 tys. e-książek i prawie 8400 e-czasopism. Elektroniczne kolekcje wyróżniają się specjalistycznym profilem, odpowiadającym potrzebom nauk technicznych, inżynieryjnych i ścisłych.
Szczególne miejsce w zasobach zajmują unikatowe kolekcje. BG PW posiada blisko 7 tys. fotografii, ponad 2 tys. slajdów i około 1300 archiwalnych maszynopisów przejętych od Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa. Wśród nich znajdują się m.in. dokumentacja powojennych konkursów architektonicznych Stowarzyszenia Architektów Polskich i Towarzystwa Urbanistów Polskich, fotografie Tadeusza Baruckiego ukazujące architekturę i urbanistykę lat 60. XX w., zdjęcia lotnicze polskich miast, materiały dotyczące sztuki i architektury sakralnej oraz opracowania wybitnych polskich architektów i urbanistów w zakresie gospodarki przestrzennej, urbanistyki i kształtowania środowiska.
Całość zasobów odzwierciedla kierunek rozwoju biblioteki, w którym szczególny nacisk kładzie się na specjalistyczny charakter i dostępność materiałów. Dzięki temu BG PW służy nie tylko społeczności akademickiej, lecz także wspiera rozwój społeczeństwa wiedzy, umożliwiając szerszemu gronu odbiorców korzystanie z bogatych i trudno dostępnych zasobów naukowych, historycznych i kulturowych. Stałe uzupełnianie zasobów o nowości wydawnicze pozwala zachować aktualność oferty zarówno dla środowiska akademickiego, jak i szerokiego grona czytelników. Upowszechniając unikatowe kolekcje i otwierając dostęp do wiedzy, biblioteka łączy funkcję naukową z istotną rolą w kulturze i społeczeństwie.
W rezultacie implementacji systemu w kolejnych bibliotekach (w tym w Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej) poszerzeniu uległa strefa wspólnej pracy placówek uczestniczących w projekcie, mająca za główny cel współkatalogowanie w czasie rzeczywistym według jednolitych przepisów katalogowania (wykorzystujących Deskryptory Biblioteki Narodowej). Dzięki wdrożeniu nowego systemu wzbogaciły się zasoby wyszukiwarki katalogi.bn.org.pl, skupiającej obecnie połączone katalogi między innymi: centralnej biblioteki państwa, Biblioteki Jagiellońskiej (wraz z bibliotekami wydziałowymi i instytutowymi Uniwersytetu Jagiellońskiego), bibliotek akademickich m.in. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, bibliotek Uczelni Fahrenheita (w tym Uniwersytetu Gdańskiego), Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, wojewódzkich bibliotek publicznych w Olsztynie, Lublinie, Wrocławiu, Szczecinie, Łodzi i w Kielcach, a także miejskich w Elblągu, Gdyni i Wrocławiu. Łącznie połączone katalogi współtworzą 153 biblioteki, które wdrożyły zintegrowany system zarządzania zasobami w latach 2022–2025 w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 lub zakupiły go samodzielnie dołączając do współkatalogowania z Biblioteką Narodową. Zasób Połączonych Katalogów BN liczy obecnie 70 mln jednostek.
Biblioteka Narodowa, jako operator Priorytetu 1. Kierunku Interwencji 1.2. Budowa ogólnokrajowej sieci bibliotecznej poprzez zintegrowany system zarządzania zasobami bibliotek w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025”, pokrywa koszty utrzymania systemu.

Opracowanie i digitalizacja rozpraw doktorskich Politechniki Warszawskiej za lata 50. i 60. XX

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej przystępuje do realizacji projektu pt.: „Opracowanie i digitalizacja rozpraw doktorskich Politechniki Warszawskiej za lata 50. i 60. XX”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” – moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych (BIBL/SP/0017/2024/02).
Celem projektu jest udostępnienie i upowszechnienie oraz ochrona archiwalnych materiałów bibliotecznych w postaci 900 najstarszych zachowanych prac doktorskich Politechniki Warszawskiej obejmujących lata 50. i 60. XX w. Wielu spośród ich autorów to pionierzy w swojej dyscyplinie badawczej, promotorzy i mentorzy współczesnych badaczy, doceniani przez środowiska naukowe. Wśród wybranych do projektu rozpraw doktorskich znajdują się najstarsze zachowane rozprawy bronione na Politechnice Warszawskiej po II wojnie światowej, ukazujące stan i rozwój polskiej nauki i techniki w owych czasach. W gronie autorów rozpraw znajdują się uznani ludzie polskiej nauki, związani zawodowo z Politechniką Warszawską, m.in. profesorowie: Stefan Bernas (1919-1983), Stanisław Bolkowski (1930-2023), Marek Dietrich (1934-2009), Jan Ebert (1931-), Tadeusz Kaczorek (1932-), Jerzy Owczarek (1926-1993), Henryk Tunia (1925-2023) oraz mający znaczące osiągnięcia naukowo-badawcze oraz organizacyjne w innych uczelniach i ośrodkach naukowych, m.in. profesorowie: Andrzej Hopfer (1933-2023), Stanisław Kuś (1925-2020), Henryk Przewłocki (1937- ), Jerzy Roszak (1916-1993), Andrzej Wolski (1924-2011).
W ramach projektu podjęte zostaną działania związane z opracowaniem, digitalizacją oraz udostępnieniem i upowszechnieniem wersji cyfrowych wskazanych do projektu rozpraw doktorskich.
Projekt będzie realizowany przez zespół pracowników Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej (BG PW). Termin realizacji: 1.10.2024 – 31.03.2026.
Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii konkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej przystępuje do realizacji projektu pt.: „Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii konkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” - moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych (BIBL/SP/0018/2024/02).
Celem projektu jest udostępnienie i upowszechnienie oraz ochrona zbioru 2 200 fotografii czarno-białych wybranych projektów architektonicznych, nadsyłanych na konkursy ogłaszane przez Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP) i Towarzystwo Urbanistów Polskich (TUP) w latach 1957-1977. Wśród wybranych do projektu zdjęć znajdują się fotografie prac konkursowych uznanych architektów i urbanistów polskich, np. Jana Godlewskiego (1941- ), Mariana Fikusa (1938- ), Jerzego Gurawskiego (1935-2022), Jerzego Buszkiewicza (1930-2000), Małgorzaty Handzelewicz-Wacławek (1922-1996), Zdzisława Lipskiego (1934-2008), Jakuba Leona Wujka (1937-2014), Wojciecha Zabłockiego (1930-2020), Zbigniewa Konrada Parandowskiego (1929-2017), Jana Macieja Chmielewskiego (1941- ), Kazimierza Balda (1933-2020), Zdzisława Hryniaka (1930-2008), Andrzeja Gruszeckiego (1928-2008), Witolda Cęckiewicza (1924-2023), Jerzego Skrzypczaka (1929-2018) i innych. Tematyka prac jest zróżnicowana, obejmuje zarówno projekty budynków użyteczności publicznej, jak i zagospodarowania przestrzennego terenów miast. Na zdjęciach uwiecznione zostały zarówno widoki terenów pod zabudowę, plany architektoniczne (rysunki, rzuty, przekroje), jak i makiety obiektów.
W ramach projektu podjęte zostaną działania związane z opracowaniem, digitalizacją oraz udostępnieniem i upowszechnieniem wersji cyfrowych wskazanych do projektu fotografii.
Projekt będzie realizowany przez zespół pracowników Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej (BG PW). Termin realizacji: 1.10.2024 – 31.03.2026.
Opracowanie zbiorów bibliotecznych Biblioteki Wydziału Architektury PW

Miło nam poinformować, że właśnie zakończyliśmy projekt mający na celu opracowanie i udostępnienie unikatowego zbioru Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W jego ramach skatalogowano ponad 1000 pozycji, a następnie umieszczono w Bibliotece Cyfrowej PW. W kolekcji znajdują się m.in. unikatowe książki i broszury z czasów przedwojennych, diapozytywy przedstawiające miasta w USA i Europie pierwszej połowy XX wieku, prace Zygmunta Kamińskiego, rysunki Jana Matejki, a także fotografie małżeństwa Wejchertów i Władysława Jastrzębskiego oraz wiele innych prac plastycznych, książek czy opracowań. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z tymi ciekawymi materiałami!
Biblioteka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej we współpracy z Biblioteką Główną PW zakończyła realizację projektu pt.: „Opracowanie zbiorów bibliotecznych Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskie”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych” (BIBL/SP/0061/2023/01). Projekt był prowadzony w okresie 1.10.2023 – 30.11.2024, a jego celem było udostępnienie unikatowego zbioru Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
W ramach projektu skatalogowano i zeskanowano ponad 1000 obiektów, umieszczono opracowane metadane w Centralnym Katalogu Zbiorów Bibliotek PW oraz Centralnym Katalogu Zbiorów Polskich Bibliotek Naukowych NUKAT. Zeskanowany zbiór zarchiwizowano w postaci cyfrowej na urządzeniu pamięci masowej, a oryginały zdjęć zabezpieczono. Końcowym efektem było umieszczenie wszystkich obiektów cyfrowych wraz z metadanymi w Bibliotece Cyfrowej PW w podkolekcji: „Kolekcja Biblioteki Wydziału Architektury PW” :
Materiały zostały uporządkowane według następującej struktury:
- Książki i broszury: Zbiór przedwojennych broszur i książek o tematyce architektonicznej. Są w tym zasobie książki na temat historii polskiej architektury i urbanistyki, dziejów budownictwa w Polsce. Kolekcja zawiera również maszynopisy i rękopisy z wykładów z XIX i pierwszej połowy XX wieku.
- Diapozytywy ze zbiorów Katedry Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej: Kolekcja diapozytywów przedstawiająca miasta w Stanach Zjednoczonych m.in. Boston, Washington, Detroit oraz miasta w Europie m.in. Wiedeń, Berlin, Mediolan, Sztokholm, Wilno, Kraków, Jelenia Góra w pierwszej połowie XX wieku.
- Kolekcja Zygmunta Kamińskiego: Kolekcja prac polskiego architekta profesora Zygmunta Kamińskiego z różnych okresów twórczości, obejmująca m.in. rysunki, akwarele, drzeworyty, grafiki i fotografie.
- Fotografie i negatywy z kolekcji Wejchertów: Fotografie i negatywy z kolekcji polskich architektów profesor Hanny Adamczewskiej-Wejchert i profesora Kazimierza Wejcherta wykonane w latach 50-tych XX przedstawiające obiekty architektoniczne zaprojektowane w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku w Polsce.
- Fotografie Wł. Jastrzębskiego: Przedwojenne fotografie autorstwa architekta Władysława Jastrzębskiego przedstawiające członków Koła Architektów w Warszawie.
- Inne dokumenty ikonograficzne: Zbiór wybranych akwareli, rysunków i grafik różnych autorów z kolekcji znajdującej się w posiadaniu Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z tymi ciekawymi materiałami!
Repozytorium danych badawczych PW
Repozytorium danych badawczych PW
O repozytorium
Repozytorium danych badawczych, jest odpowiedzią na rosnące potrzeby pracowników i doktorantów PW w zakresie otwartej nauki. Umożliwia ono deponowanie danych badawczych powstałych podczas realizowania projektów naukowych, finansowanych przez grantodawców takich jak NCN, Komisja Europejska.
W systemie istnieje możliwość zdeponowania danych badawczych zarówno w formatach otwartych (na licencjach Creative Commons) jak i w formie zamkniętej (np. z uwagi na embargo, prawa autorskie, komercjalizację wyników badań).
Repozytorium danych badawczych umożliwia pracownikom i doktorantom PW skorzystanie z dwóch opcji deponowania:
- Dane badawcze deponowane w BW: autor oprócz metadanych udostępnia także pliki z danymi. Data setom nadawany jest trwały identyfikator DOI.
- Dane badawcze zdeponowane poza BW- służy do udostępnienia w Repozytorium danych badawczych PW metadanych danych badawczych opublikowanych w zewnętrznych repozytoriach danych badawczych. Dane w Repozytorium podlegają weryfikacji przez data stewarda i data koordynatorów.
Repozytorium danych badawczych PW spełnia zasady FAIR, odnoszące się do standardu przechowywania i publikowania danych badawczych.:
- Findable:
- każdy zbiór danych ma przypisany unikalny identyfikator (DOI), który ułatwia ich wyszukiwanie i jednoznaczne identyfikowanie;
- data sety zdeponowane w Repozytorium są opatrzone szczegółowymi metadanymi, wg formatu DataCite. Opisują one dane badawcze w taki sposób, by umożliwić ich łatwe odnalezienie;
- metadane są przesyłane do systemu DataCite, co umożliwia ich lepsze rozpowszechnienie i wyszukiwanie;
- zasoby są indeksowane przez popularne wyszukiwarki naukowe (np. Google Dataset Search);
- Repozytorium jest zarejestrowane w globalnym rejestrze repozytoriów danych badawczych re3data.org.
- Accessible:
- zdeponowanie danych w Repozytorium zapewnia ich długoterminową dostępność;
- dane udostępniane są zgodnie z zasadą „Otwarte na tyle ile to możliwie, zamknięte na tyle ile potrzebne”. Możliwe jest zdeponowanie danych badawczych w zarówno w modelu Open Access, na licencjach Creative Commons jak i w modelu zamkniętym.
- Interoperable:
- metadane mogą być odczytywane i przetwarzane przez ludzi i maszyny. Istnieje możliwość pobrania metadanych w różnych formatach;
- Repozytorium korzysta ze słowników kontrolowanych dla części metadanych;
- rekordy danych badawczych można powiązać z publikacjami oraz projektami, które były podstawą wytworzenia danych badawczych;
- Repozytorium korzysta z uznanego standardu opisu danych DataCite oraz otwartych formatów plików, co umożliwia łatwą wymianę i przetwarzanie danych przez zewnętrzne systemy.
- Reusable:
- metadane zawierają szczegółowe informacje o pochodzeniu, kontekście i jakości danych, co umożliwia ich ponowne wykorzystanie;
- Repozytorium zapewnia możliwość oznaczenia licencji, dzięki temu wiadomo na jakich zasadach można ponownie wykorzystać data sety.
- do każdego rekordu zawierającego data sety dołączany jest plik Readme, dostępny na licencji CC-BY.
Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej
Celem projektu realizowanego wspólnie przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej i Biuro ds. Promocji i Informacji Politechniki Warszawskiej jest wskazanie działań służących budowaniu wizerunku pracownika naukowego tak, by jego dorobek był widoczny w sieci oraz by tym samym podnieść widoczność uczelni.
Dorobek naukowy jest wynikiem wielu etapów pracy naukowca, począwszy od badań literaturowych, prowadzenia eksperymentów i zbierania danych, skończywszy na napisaniu i opublikowaniu artykułu naukowego. Autor publikacji może następnie powziąć pewne działania służące promowaniu swojego dorobku tak, by szersze grono zainteresowanych mogło się z nim zapoznać. Dzięki temu jest większa szansa na uzyskanie wyższych wskaźników poczytności i cytowalności publikacji, uwidocznionych w analizie dorobku naukowego pracownika. Analiza może być prowadzona na poziomie dorobku pojedynczego pracownika, który to przekłada się na dorobek całego wydziału i uczelni.
Materiały informacyjne stanowią spójną całość. Można jednak zapoznać się tylko z wybranymi tematami.
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci1. Badania literaturowe
Badania literaturowePracę nad artykułem naukowym poprzedzają rzetelne badania literaturowe. Następny krok to przeprowadzenie eksperymentów, zebranie danych oraz ich analiza i ocena. W tej części projektu omówiono podstawowe typy źródeł informacji oraz zamieszczono wskazówki gdzie szukać informacji na zadany temat.
Źródła informacji naukowej:
- omówienie podstawowych typów źródeł informacji naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów elektronicznych
- rodzaje baz danych
- zasady dostępu do licencjonowanych zasobów elektronicznych
Badania literaturowe – źródła informacji naukowej
Wskazówki, gdzie szukać:
- literatury na dany temat
- konkretnego tytułu książki lub czasopisma
- norm polskich i zagranicznych
- patentów
- właściwości substancji chemicznych i materiałów
- sprawozdań finansowych spółek, raportów branżowych, notowań giełdowych, statystyk i danych makroekonomicznych
- przepisów prawnych
Badania literaturowe – gdzie szukać materiałów do pracy naukowej

2. Pisanie artykułu naukowego
Pisanie artykułu naukowegoKrok drugi to pisanie artykułu naukowego. W tej części projektu w celu wprowadzenia do tematu przedstawiono jakie są rodzaje publikacji oraz jaką strukturę ma artykuł naukowy. Podano wskazano co można zrobić – jak sformułować tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe, by zwiększyć szanse czytelników na jego odszukanie i zapoznanie z treścią.
Pisanie artykułu naukowego – definicja i typy publikacji
Struktura artykułu naukowego
- struktura publikacji źródłowej (model IMRaD)
- struktura publikacji przeglądowej
- struktura publikacji kazuistycznej (ang. case study)
Pisanie artykułu naukowego – struktura artykułu naukowego
Załącznik: Szablon artykułu naukowego
Istotne części artykułu
- co ma wpływ na lepsze indeksowanie i pozycjonowanie publikacji w bazach danych i wyszukiwarkach takich jak: Google, Google Scholar czy PubMed
Pisanie artykułu naukowego – istotne części artykułu
Edycja i poprawność językowa tekstu naukowego
Podstawowe zasady edycji tekstu naukowego dotyczące:
- właściwej czcionki i wyróżnień w tekście
- znaków interpunkcyjnych, takich jak: cudzysłów, ukośnik, średnik, nawias
- automatycznego spisu treści
- zasad budowania przypisów i bibliografii
- użytecznych skrótów klawiaturowych
Pisanie artykułu naukowego – edycja i poprawność językowa
Tłumaczenie na język angielski
- język angielski w tekstach naukowych - wskazówki redakcyjne
- materiały opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Redaktorów Naukowych (EASE)
Pisanie artykułu naukowego – tłumaczenie na język angielski
Załącznik: Ambiguity
Załącznik: Text Tables
Załącznik: Spelling
Załącznik: Plurals
Załącznik: Simplicity
Autorzy publikacji i ich afiliacje
- kim jest autor i czym jest współautorstwo?
- jak powinno się oznaczać autorstwo w przypadku utworów współautorskich?
- w jakiej kolejności wymieniać współtwórców?
Pisanie artykułu naukowego – autorzy publikacji i ich afiliacje
3. Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacji
Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacjiKrok trzeci to wybór miejsca publikacji. Niektórzy naukowcy już na etapie pisania pracy wiedzą, w którym czasopiśmie chcieliby opublikować swoje dzieło. Inni decydują po zakończeniu pracy. Czym kierować się przy wyborze czasopisma? Jakie wskaźniki oceny czasopism wziąć pod uwagę? O tym w tej części projektu.
Treść artykułu a zakres tematyczny czasopisma
- Aims&Scope
- czy publikowane są artykuły o podobnej tematyce
- czy cytuję artykuły z wybranego czasopisma
- narzędzia ułatwiające wybór, m.in.: Elsevier Journal Finder, Springer Journal Suggester
Kryteria wyboru czasopisma – zakres tematyczny czasopisma
Wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych i monografii
- ministerialne wykazy punktowanych czasopism i wydawnictw monografii
- Scopus: CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP)
- WoS: Journal Impact Factor, Article Influence, Category Normalized Citation Impact
Kryteria wyboru czasopisma – wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych
Polityka otwartości czasopisma
- formy dystrybucji czasopism: zamknięte, otwarte, hybrydowe
- metody zapewnienia otwartego dostępu do artykułu
- sytuacja prawna autora – umowy wydawnicze
Kryteria wyboru czasopisma – polityka otwartości czasopisma

4. Publikacja artykułu
Publikacja artykułuProcedury zgłaszania artykułu do publikacji w poszczególnych czasopismach nieco się różnią się, jednak zasady są podobne. Na stronie czasopisma (zakładka Dla Autorów, Guide for Authors, Submit an article itp.) należy zapoznać się z informacjami dotyczącymi poprawnego przygotowania publikacji. Przewodniki dla autorów zawierają również konkretne wymagania dotyczące etyki, praw autorskich i umów z organizacjami finansującymi, opcji otwartego dostępu. Więcej na ten temat w tym module.
Procedura zgłaszania, recenzowania i publikowania prac nadsyłanych do publikacji w czasopiśmie:
- zgłaszanie artykułu
- najczęstsze przyczyny odrzucenia manuskryptu przez redaktora (od razu, przed recenzjami) - desk rejection
- procedura recenzji
- open review
- single-blind review
- double-blind review
- postępowanie po recenzji - odpowiedź z czasopisma
- accepted without revision
- minor revision
- major revision
- reject

5. Promowanie dorobku naukowego
Promowanie dorobku naukowegoWybór miejsca publikacji artykułu omówiony w części trzeciej projektu ma kluczowe znaczenie dla jego widoczności w sieci i tego ile punktów uzyska się za publikację. Można podjąć jednak szereg działań promocyjnych, by podnieść widoczność swojej pracy, nawet jeżeli nie jest ona indeksowana w bazie JCR, WoS czy Scopus. Warto upewnić się, czy dorobek naukowy jest zdeponowany w powszechnie dostępnym miejscu i czy jest on oznaczony unikalnym numerem ORCID, przypisanym do nazwiska danego autora, który to numer jednoznacznie go identyfikuje. Więcej na ten temat w tym module.
Serwisy i portale internetowe wspomagające widoczność naukowca w sieci oraz dodatkowe usługi udostępniane przez wydawnictwa
- repozytoria (instytucjonalne, krajowe, międzynarodowe)
- portale dla naukowców (Academia.edu, ResearchGate, KUDOS)
- serwisy społecznościowe (Twitter, LinkedIn)
- strona domowa autora, instytucji
- blogi naukowe
- Google Scholar
- Graphical abstract – obrazowe podsumowanie wniosków z artykułu
- AudioSlides – nagrany komentarz autora
- Sharelink – link do publikacji umożliwiający dzielenie się jej pełnym tekstem przez określony czas
Promowanie dorobku naukowego – gdzie promować dorobek naukowy
Systemy identyfikacji autorów prac naukowych
- ORCID
- ResearcherID
- ScopusID
Promowanie dorobku naukowego – systemy identyfikacji autorów prac naukowych
Integracja ORCID z profilem Scopus
Łączenie ze sobą kont ResearcherID i ORCID - materiały instruktażowe

6. Analiza dorobku naukowego pracownika
Analiza dorobku naukowego pracownikaJak wybór miejsca publikacji oraz działania podjęte w celu uporządkowania i promowania dorobku wpłynęły na jego widoczność? Ile cytowań uzyskały prace? Czy moje prace są widoczne w WoS i Scopus? Więcej informacji na ten temat oraz o problemach związanych z identyfikacją twórczości autora, błędach w bazach danych i raportowaniu, dostępnych jest w module szóstym.
Wybrane wskaźniki oceny dorobku naukowego autorów
- liczba publikacji
- liczba cytowań
- Indeks Hirscha
Analiza dorobku naukowego pracownika – Wybrane miary porównawcze
Identyfikacja danych. Analizy i raporty opracowywane za pomocą narzędzi bibliometrycznych
Web of Science
Scopus
Baza Wiedzy PW
Google Scholar
Korekta danych

7. Dane badawcze
Dane badawczeZarządzanie danymi badawczymi to zagadnienie związane z całym procesem badawczym - od planowania badań, aż po końcowe udostępnienie wyników. Zgodnie z wymogami instytucji krajowych i europejskich, które zajmują się finansowaniem badań, cały proces powinien zostać sformalizowany i udokumentowany w postaci Planu Zarządzania Danymi Badawczymi. W planie tym należy w sposób szczegółowy opisać: skąd będą pochodziły dane, w jaki sposób będziemy nimi zarządzać oraz czy zamierzamy je udostępnić. W poniższych materiałach omówiono kluczowe kwestie związane z tymi tematami.
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z danymi badawczymi:
- definicja danych badawczych
- kiedy udostępniać dane badawcze
- licencje Creative Commons
- metadane danych badawczych
- deponowanie danych w repozytoriach
- plan Zarządzania Danymi Badawczymi (DMP)
Więcej informacji na temat zarządzania danymi badawczymi można znaleźć na stornie Biblioteki Głównej PW - w zakładce "Nauka"- "Dane badawcze"
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?1. Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca
Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca2. Podsumowanie
PodsumowaniePodstawowe pytania postawione przy realizacji tego projektu to:
- Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci?
- W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Dorobek pojedynczego pracownika naukowego przekłada się na dorobek uczelni. Reasumując treści poszczególnych prezentacji, by podnieść widoczność swojego dorobku oraz widoczność dorobku jednostki warto:
Opracować dobry tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe
- zachęta do przeczytania publikacji
- lepsza wyszukiwalność publikacji
Przy oznaczaniu autorstwa publikacji pamiętać o:
- konsekwentnym i jednolitym podawaniu formy imienia i nazwiska
- stosowaniu identyfikatora ORCID
- właściwym oznaczeniu afiliacji (uczelnia, wydział)
Przemyśleć wybór miejsca publikacji
- wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów
- kwestia polityki otwartości czasopisma - umowa z wydawcą
Podjąć działania promocyjne odnośnie danego artykułu i całego swojego dorobku
- udostępnienie preprintu, postprintu, wersji PDF wydawcy, w zależności od warunków umowy z wydawcą w innym miejscu niż baza wydawcy, np. w repozytorium uczelnianym
- stworzenie swojego profilu, np. w Google Scholar Citations
Sprawdzić, uzupełnić i w miarę możliwości skorygować błędne dane o swoim dorobku naukowym (m.in. WoS, Scopus, Baza Wiedzy PW)
- rozdzielone profile/grupy tego samego autora,
- usunięcie ze zbioru prac innego autora,
- brak lub nieaktualna afiliacja,
- ustawienie preferowanego wariantu imienia i nazwiska,
- uzupełnienie danych,
- zgłoszenie do korekty innego typu błędów błędów.
Błędy można zgłosić za pomocą:
- WoS: Data Changes Form,
- Scopus: Profile and content corrections Support Center oraz narzędzie Edit Author Profile dostępne bezpośrednio na profilu autora,
- Baza Wiedzy PW: kontakt z redaktorem wydziałowym.
Jeżeli masz pytania / uwagi do treści zamieszczonych w materiale napisz do nas:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloaka49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = 'oin.bg' + '@';
addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_texta49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloaka49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123').innerHTML += ''+addy_texta49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123+'<\/a>';
.
Autorzy poszczególnych prezentacji:
Bibliotek Główna PW: Iwona Socik, Monika Gajewska, Marta Sadowska-Hinc
Biuro ds. Promocji i Informacji PW: Radosław Kuca, Agnieszka Kapela
Mendeley - program do zarządzania literaturą
Mendeley jest darmowym programem do zarządzania literaturą.
Pomaga w tworzeniu własnej bazy bibliograficznej oraz przypisów w dokumentach tekstowych.
Jest przydatnym narzędziem podczas pisania prac naukowych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawoweW tej części dowiesz się:
- Do czego służy program Mendeley Desktop
- Jak zainstalować programa
- Jak wygląda interfejs programu
Podstawowe funkcje. Zakładanie konta i interfejs programu
W przypadku pracowników PW korzystających z pakietu MS Ofice 365 zaleca się instalację Citation plugin (wtyczka do MS Word) po uprzednim pobraniu starszej wersji oprogramowania - Mendeley Desktop.
Instalacja starszej wersji oprogramowania Mendeley (konta pracowników)
Dotychczas wykorzystywano oprogramowanie Mendeley Desktop, które było niezależną aplikacją desktopową (należało ją ściągnąć, zainstalować i używać na koncie lokalnym). Decyzją producenta oprogramowania, wersja ta nie jest już rozwijana oraz utrzymywana. Alternatywnie, producent umożliwił pobranie i korzystanie z narzędzia Mendeley Reference Manager, które docelowo ma zastąpić Mendeley Desktop. Niestety wtyczka do MS Word dedykowana do pakietu MS Office 365 z przyczyn technicznych, integruje się tylko z kontami chmurowymi (a nie lokalnymi), stąd problem z jej wykorzystaniem w naszej Uczelni.
Aby zapewnić pracownikom/studentom posiadającym konta Microsoft Office 365 możliwość dalszej pracy z wykorzystaniem oprogramowania Mendeley, zalecamy:
- zainstalowanie Mendeley Reference Manager oraz wtyczki Mendeley Cite
- wstawianie przypisów jest możliwe tylko dla dokumentu w MS Word Online
Tworzenie i zarządzanie własną bazą danych
Tworzenie i zarządzanie własną bazą danychW tej części poznasz:
- Sposoby dodawania publikacji oraz danych bibliograficznych
- Możliwości uporządkowania danych
Praca z publikacją
Praca z publikacjąW tej części kursu dowiesz się jak dodawać notatki, zaznaczać fragmenty itp.
Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS Word
Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS WordW tej części kursu dowiesz się jak utworzyć przypisy i bibliografię załącznikową w pracy naukowej
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkoweW przypadku pytań, zapraszam do kontaktu:
Magdalena Maciąg
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloakd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = 'magdalena.maciag' + '@';
addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_textd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = 'magdalena.maciag' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841').innerHTML += ''+addy_textd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841+'<\/a>';
tel: 22 234 73 00
EndNote - program do zarządzania literaturą
EndNote Web to funkcjonujący na platformie Web of Science, program online, służący do gromadzenia opisów bibliograficznych i tworzenia na ich podstawie, przypisów i bibliografii załącznikowej, na potrzeby przygotowywanej publikacji naukowej.
Strona internetowa EndNote Web
Podstawowe informacje
Podstawowe informacjeW tej części kursu dowiesz się:
- Czym jest i do czego służy program EndNote Web
- Jakie są funkcje programu EndNote Web
- Jak utworzyć konto użytkownika w programie EndNote
Interfejs programu
Interfejs programuW tej części kursu dowiesz się jak wygląda interfejs EndNote Web
Tworzenie i zarządzanie bazą
Tworzenie i zarządzanie baząW tej części kursu dowiesz się:
- Jak wyszukiwać informacje w katalogu BG PW oraz w Internecie
- Jak zapisywać pozycje bibliograficzne w programie EndNote
- Jak zamieszczać w EndNote pliki PDF ze swojego komputera
- Jak tworzyć bibliotekę opisów bibliograficznych w EndNote
Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisami
Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisamiW tej części kursu dowiesz się:
- Jak wstawiać cytaty w programie MS World przy użyciu narzędzia EndNote
- Jak wstawiać i edytować przypisy
- Jak zmienić styl bibliograficzny
Pierwsze kroki w bibliotece
Pierwsze kroki w bibliotece
Pierwsze kroki w biblioteceSzkolenie "Pierwsze kroki w bibliotece" powstało z myślą o studentach rozpoczynających studia w Politechnice Warszawskiej. Przedstawia najważniejsze informacje związane z zasadami korzystania z bibliotek PW. Zawarte w nim treści mogą być również przydatne dla innych zainteresowanych osób.
Zapoznanie się z materiałami nie stanowi podstawy do zaliczenia przedmiotu "Przysposobienie biblioteczne".
Biblioteki Politechniki Warszawskiej - lokalizacja i zbiory
- Czy to prawda, że w PW jest około 30 bibliotek?
- Gdzie mogę znaleźć informacje o ich adresach i godzinach otwarcia?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
O bibliotekach Politechniki Warszawskiej
Zobacz koniecznie
Zbiory drukowane i ich udostępnianie
Zbiory drukowane i ich udostępnianie- Gdzie znajdę informacje o zbiorach drukowanych biblioteki?
- Jak mogę wypożyczyć książkę z innej biblioteki, spoza PW?
- Jak mogę skorzystać z księgozbioru w wolnym dostępie?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie
Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie- Gdzie znajdę informacje i dostęp do zbiorów elektronicznych?
- Czy mogę korzystać z e-źródeł z domu?
- Czy interesujące mnie czasopismo jest dostępne w formie elektronicznej?
- Szukam literatury na dany temat. Co wybrać - Listę tytułów e-źródeł czy Listę baz
- Czy mogę korzystać z polskich podręczników w wersji elektronicznej?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Biblioteka Główna PW - lokalizacja
Biblioteka Główna PW - lokalizacja- Co znajduje się na poszczególnych piętrach Biblioteki Głównej?
- Gdzie mogę wypożyczyć książkę?
- Gdzie mogę skorzystać z komputera i Internetu w Bibliotece Głównej?
- Gdzie mogę coś wydrukować, skserować, zeskanować?
- Gdzie mogę skorzystać z norm?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zobacz koniecznie
Zapisy do biblioteki
Zapisy do biblioteki- Kto może się zapisać do biblioteki?
- Gdzie i kiedy mogę zapisać się do biblioteki?
- Jak zalogować się na swoje konto biblioteczne?
- Ile książek mogę mieć na koncie?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zobacz koniecznie
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO- Jak mogę odszukać książkę jeżeli znam jej autora lub fragment tytułu?
- Szukam literatury na dany temat. Co zrobić?
- Jak mogę zamówić książkę, którą chcę wypożyczyć?
- Czy książki z wolnego dostępu trzeba zamawiać elektronicznie?
- Jak mogę ustawić się w kolejce do wypożyczonej książki?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO - zakładka KATALOG
Konto biblioteczne
Konto biblioteczne- Jak mogę sprawdzić termin zwrotu książki?
- Jak mogę przedłużyć termin zwrotu?
- Ile wynosi opłata za przetrzymanie książki?
- Gdzie sprawdzić czy mogę już odebrać zamówioną przeze mnie książkę?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Masz pytania?
Przyjdź do nas: Biblioteka Główna PW - Oddział Informacji Naukowej, Gm. Gł. p. 161 B
Napisz do nas:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloak3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = 'oin.bg' + '@';
addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_text3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9').innerHTML += ''+addy_text3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9+'<\/a>';
Zadzwoń: 22 234 7300
Przypisy i bibliografia załącznikowa - dla autorów prac dyplomowych i naukowych
Jak prawidłowo zrobić przypisy i bibliografię załącznikową w swojej pracy
Każda praca naukowa powinna zawierać wykaz dokumentów (np. książek, artykułów), z których skorzystał autor pisząc określoną pracę, uporządkowany alfabetycznie lub według innych zasad (np. typów dokumentów). Taki wykaz, nazywany bibliografią załącznikową, stanowi gotowe źródło literatury na dany temat i jest wyrazem uczciwości autora pracy.
Podstawowe zasady sporządzania opisów bibliograficznych
Opis bibliograficzny poszczególnych rodzajów dokumentów. Przykłady
Systemy powołań
Narzędzia do gromadzenia literatury
Jest wiele programów, które mogą być pomocne w trakcie zbierania materiałów i przygotowaniu publikacji. Umożliwiają one:
- Automatyczne przenoszenie opisów publikacji – poprzez ich bezpośredni import z przeglądanych baz danych i ze stron internetowych
- Tworzenie własnych baz bibliograficznych i zarządzanie nimi – przechowywanie w jednej bazie informacji bibliograficznych o różnorodnych dokumentach źródłowych. Mogą to być pozycje książkowe czy artykuły z czasopism, jak również pliki np. w formacie *.pdf, *.doc, *.jpg
- Zautomatyzowane tworzenie przypisów i bibliografii załącznikowej – współpraca z większością popularnych edytorów tekstu, wykorzystywanych do tworzenia publikacji takich jak MS Word, WordPerfect, OpenOffice oraz innych programów, które pozwalają zapamiętywać pliki w formacie *.rtf
Biblioteka Główna szczególnie poleca:
- Mendeley– darmowy (dodatkowe opcje dostępne na licencji zamkniętej). Więcej informacji dotyczących korzystania z Mendeley można znaleźć na platformie e-learningowej - w otwartym kursie Mendeley - program do zarządzania literaturą
- Zotero – bezpłatny dodatek do Firefoxa
- EndNote Web – darmowy dla pracowników i studentów PW - na platformie Web of Science
Plagiat
W trakcie pisania pracy licencjackiej, magisterskiej korzystasz z opublikowanych prac innych autorów (książek, artykułów z czasopism), informacji zamieszczonych na stronach internetowych. Odwołanie do literatury źródłowej świadczy o wiarygodności pracy. Każdemu cytatowi i powołaniu w tekście powinien towarzyszyć przypis, odsyłający do dokumentu źródłowego, z którego został zaczerpnięty.
- Na jakich zasadach można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku
Art. 34 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zawiera stwierdzenie "Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia twórcy i źródła". - Czym jest plagiat
Plagiat to termin używany w literaturze prawniczej i orzecznictwie sądowym na określenie przywłaszczenia autorstwa cudzego utworu, czyli wykorzystania (np. skopiowania, rozpowszechniania) cudzego utworu, całego lub fragmentu, i zaprezentowania jako własny. (Stanisławska-Kloc S. Plagiat i autoplagiat."Infos" 2011, nr 16) - Konsekwencje wykrycia plagiatu
- Ustawa o prawie autorskim - odpowiedzialność cywilna (art. 78–79 pr.aut.) i karna (art. 115 pr.aut.)
- Ustawa o szkolnictwie wyższym - w stosunku do pracownika naukowego (mianowanego nauczyciela akademickiego) to rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia (art.126 u.s.w.) oraz odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 144 u.s.w.), w stosunku do studenta - odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 214 u.s.w.) oraz odebranie tytułu zawodowego (art. 193 u.s.w.)
- Ustawa o tytule naukowym i stopniach naukowych - odebranie stopnia doktora lub doktora habilitowanego osobie, w której dorobku lub rozprawie naukowej ujawnione zostało naruszenie prawa autorskiego (por. art. 29 i 29a u.t.n.s.n.)
E-learning
- Zotero - program do zarządzania literaturą
- Wprowadzenie do prawa własności przemysłowej
- Przypisy i bibliografia załącznikowa - dla autorów prac dyplomowych i naukowych
- Pierwsze kroki w bibliotece
- EndNote - program do zarządzania literaturą
- Mendeley - program do zarządzania literaturą
- Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej
Deponowanie danych badawczych w BW PW