strona startowa witryny Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej - Artykuł

Start » Aktualności » Artykuł

Start w bibliotekach PW

Co znajdziesz w naszych zbiorach?

Większość zasobów PW przeszukasz przez multiwyszukiwarkę Primo. To ponad 2 mln książek i czasopism – drukowanych i elektronicznych – w tym także podręczniki w języku polskim dostępne online.

Niezależnie, czy przygotowujesz się do zajęć, piszesz pracę badawczą, czy rozwijasz własne zainteresowania – znajdziesz tu potrzebne materiały.

Jak się zalogować na konto biblioteczne?

Zaloguj się, aby zamawiać i wypożyczać książki oraz korzystać z e-zasobów z dowolnego miejsca. Instrukcję logowania znajdziesz w zakładce Konto biblioteczne.

Gdzie się uczyć i wypożyczać książki?

W Gmachu Głównym PW czekają na Ciebie:

  • Wolny Dostęp – trzypoziomowa czytelnia z wypożyczalnią,
  • Wypożyczalnia Studencka – największa w PW wypożyczalnia podręczników,
  • Sala komputerowa – do pracy i korzystania z baz danych.

Na wielu wydziałach działają także biblioteki specjalistyczne.

Sprawdź adresy i godziny otwarcia.

Jakie narzędzia i e-zasoby masz do dyspozycji?

Szkolenia i materiały instruktażowe

Masz pytania?

  • napisz lub zadzwoń: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. / 22 234 73 00
  • odwiedź bibliotekę – bibliotekarze chętnie doradzą i pokażą, jak korzystać z zasobów.

Życzymy Ci owocnych odkryć i inspirujących poszukiwań!

Godziny otwarcia agend BG w czasie wakacji

PARTER

BG WYPOŻYCZALNIA STUDENCKA

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7580

Gmach Główny, pok. 71

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A

CZYTELNIA ZBIORÓW SPECJALNYCH

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 5113

Gmach Główny, pok. 70

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00

SALA KOMPUTEROWA

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 5508

Gmach Główny, pok. 71 a

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
nieczynne

POZIOM I

ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Baza Wiedzy)

22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184;
22 234 6074 (Baza Wiedzy)

Gmach Główny, pok. 161 b, 161 c

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00

ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH - OŚRODEK INFORMACJI PATENTOWEJ

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184

Gmach Główny, pok. 161 b

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00

SALE DYDAKTYCZNE

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7300

Gmach Główny, pok. 162 b, c

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00

POZIOM II

BG WOLNY DOSTĘP / CZASOPISMA / CZYTELNIA NORM

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 5598

Gmach Główny, pok. 242

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A

POZIOM IIa

BG WOLNY DOSTĘP

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7034

Gmach Główny, pok. 243

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A
 

POZIOM III

BG WOLNY DOSTĘP

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7176

Gmach Główny, pok. 336

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A

WYPOŻYCZALNIA MIĘDZYBIBLIOTECZNA

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

22 234 7401

Gmach Główny, pok. 336

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 11:00 - 15:00
 

Inne biblioteki PW w czasie wakacji

WYDZIAŁ ARCHITEKTURY

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 5547

ul. Koszykowa 55, parter, pok. 2

Godziny otwarcia

pn. - śr. 10:00 - 14:00

czw. - pt. 12:00 - 18:00

WYDZIAŁ ELEKTRONIKI I TECHNIK INFORMACYJNYCH

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 7625

ul.Nowowiejska 15/19, parter, pok. 40

Godziny otwarcia

lipiec - sierpień

pn. - pt. 9:00 - 14:00

czytelnie - nieczynne

wrzesień

pn. - pt. 9:00 - 15:00

Biblioteka Instytutu Automatyki i Informatyki Stosowanej

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul.Nowowiejska 15/19, pok. 518

Godziny otwarcia

pn. - pt. 11:00 - 13:00

kontakt e-mail

sierpień - nieczynne

WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY

Biblioteka Instytutu Elektrotechniki Teoretycznej i Systemów Informacyjno-Pomiarowych

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 7326

ul. Koszykowa 75, klatka B, II piętro, pok. 209

Godziny otwarcia

pn., śr., pt. 10:00 - 14:00

czw. 10:00 - 17:00

7 - 12 lipca nieczynne

24 września 1 października

nieczynne

WYDZIAŁ FIZYKI

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 5444

ul. Koszykowa 75, II piętro, pok. 227

Godziny otwarcia

1 - 25 lipca

pn. - pt. 9:00 - 14:00

28 lipca - 14 sierpnia

nieczynne

18 - 29 sierpnia

pn. - pt. 9:00 - 13:00

wrzesień

pn. - pt. 9:00 - 14:00

WYDZIAŁ INŻYNIERII CHEMICZNEJ I PROCESOWEJ

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 6335

ul. Waryńskiego 1, VI piętro, pok. 601

Godziny otwarcia

lipiec - sierpień

pn. - pt. 9:00 - 15:00

wrzesień

pn. - pt. 9:00 - 16:00

czytelnia:

pn. - pt. 9:00 - 20:00

WYDZIAŁ INŻYNIERII LĄDOWEJ

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 6590

ul. Armii Ludowej 16, VI piętro, pok. 607

Godziny otwarcia

lipiec - wrzesień

pn. - pt. 9:00 – 15:00

WYDZIAŁ INŻYNIERII MATERIAŁOWEJ

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: 22 234 8301

ul. Wołoska 141, I piętro, pok. 102

Godziny otwarcia

pn. - pt. 9:00 - 13:00

WYDZIAŁ INŻYNIERII ŚRODOWISKA

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Facebook.com/BibliotekaWIBHiIS

tel.: 22 234 7689

ul. Nowowiejska 20, III piętro

Godziny otwarcia

lipiec

pn. - pt. 9:00 - 15:00

sierpień

pn. - pt. 9:00 - 14:00

wrzesień

pn. - pt. 9:00 - 15:00

sobota zjazdowa – 6.09.2025 (9:00-14:00)

WYDZIAŁ MATEMATYKI I NAUK INFORMACYJNYCH

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 5444

ul. Koszykowa 75, II piętro, pok. 227

Godziny otwarcia

1 - 25 lipca

pn. - pt. 9:00 - 14:00

28 lipca - 14 sierpnia

nieczynne

18 - 29 sierpnia

pn. - pt. 9:00 - 13:00

wrzesień

pn. - pt. 9:00 - 14:00

WYDZIAŁ MECHANICZNY ENERGETYKI I LOTNICTWA

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 5768, tel./fax 022 234 5255

ul.Nowowiejska 21/25, parter, pok. 10

Godziny otwarcia

lipiec - sierpień

pn. - pt. 9:00 - 15:00

Biblioteka Instytutu Techniki Cieplnej

tel. 22 234 5249

ul. Nowowiejska 21/25, parter, pok. 9

Godziny otwarcia

pn. - pt. 9:00 - 13:00

Biblioteka Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul. Nowowiejska 24, I piętro, pok. 133

Godziny otwarcia

kontakt e-mail

WYDZIAŁ MECHATRONIKI

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 8537

ul. Św. A. Boboli 8, III piętro, pok. 335

Godziny otwarcia

pn. - pt. 10:00 - 14:00

1 - 14 sierpnia

nieczynne

WYDZIAŁ SAMOCHODÓW I MASZYN ROBOCZYCH

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 8449

ul. Narbutta 84, III piętro, pok. 317

Godziny otwarcia

pn. - pt. 9:00 - 15:00

Uwaga! 2 września (poniedziałek) nieczynne

WYDZIAŁ TRANSPORTU

Biblioteka Wydziałowa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 7702

ul. Koszykowa 75, pok. 9

Godziny otwarcia

pn. - pt. 10:00 - 14:00

Filie BG w czasie wakacji

FILIE BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ

BIBLIOTEKA TERENU POŁUDNIOWEGO

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel.: 22 234 8229, 22 849 9350

ul. Narbutta 86, II piętro, pok. 206, 214

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A (Gmach Główny PW)
 

BIBLIOTEKA WYDZIAŁU CHEMICZNEGO

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 22 234 6008, 22 234 7280, 22 234 7809

Gmach Chemii, ul. Noakowskiego 3, pok. 58, 157

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn. - pt. 8:00 - 16:00
16:00 - 19:00
bibliotekarz dyżurny p. 71A (Gmach Główny PW)
 

BIBLIOTEKA FILII POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ W PŁOCKU

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 24 367-21-11, 24 367-21-23

Płock, ul. Łukasiewicza 17

Godziny otwarcia

Dni tygodniaGodziny otwarcia
pn.- pt. 8:00 - 16:00
 

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej z najnowocześniejszym systemem bibliotecznym

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej wdrożyła najnowocześniejszy system Alma i rozpoczęła współkatalogowanie z Biblioteką Narodową – centralną biblioteką państwa. Szeroka współpraca w ramach ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, możliwa dzięki realizacji jednolitych zasad katalogowania zbiorów, przynosi korzyści zarówno pracownikom bibliotek, mogącym efektywniej zarządzać zbiorami, jak i czytelnikom, którzy zyskują szerszy, szybszy i bardziej przejrzysty dostęp do informacji.

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej (BG PW) jest jedną z największych bibliotek akademickich w Polsce. Jej księgozbiór obejmuje około 1,5 mln woluminów z zakresu nauk podstawowych, inżynieryjnych, przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych. W swojej polityce gromadzenia zbiorów BG PW w coraz większym stopniu koncentruje się na zasobach elektronicznych. Biblioteka oferuje dostęp do 210 baz danych, ponad 530 tys. e-książek i prawie 8400 e-czasopism. Elektroniczne kolekcje wyróżniają się specjalistycznym profilem, odpowiadającym potrzebom nauk technicznych, inżynieryjnych i ścisłych.

Szczególne miejsce w zasobach zajmują unikatowe kolekcje. BG PW posiada blisko 7 tys. fotografii, ponad 2 tys. slajdów i około 1300 archiwalnych maszynopisów przejętych od Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa. Wśród nich znajdują się m.in. dokumentacja powojennych konkursów architektonicznych Stowarzyszenia Architektów Polskich i Towarzystwa Urbanistów Polskich, fotografie Tadeusza Baruckiego ukazujące architekturę i urbanistykę lat 60. XX w., zdjęcia lotnicze polskich miast, materiały dotyczące sztuki i architektury sakralnej oraz opracowania wybitnych polskich architektów i urbanistów w zakresie gospodarki przestrzennej, urbanistyki i kształtowania środowiska.

Całość zasobów odzwierciedla kierunek rozwoju biblioteki, w którym szczególny nacisk kładzie się na specjalistyczny charakter i dostępność materiałów. Dzięki temu BG PW służy nie tylko społeczności akademickiej, lecz także wspiera rozwój społeczeństwa wiedzy, umożliwiając szerszemu gronu odbiorców korzystanie z bogatych i trudno dostępnych zasobów naukowych, historycznych i kulturowych. Stałe uzupełnianie zasobów o nowości wydawnicze pozwala zachować aktualność oferty zarówno dla środowiska akademickiego, jak i szerokiego grona czytelników. Upowszechniając unikatowe kolekcje i otwierając dostęp do wiedzy, biblioteka łączy funkcję naukową z istotną rolą w kulturze i społeczeństwie.

W rezultacie implementacji systemu w kolejnych bibliotekach (w tym w Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej) poszerzeniu uległa strefa wspólnej pracy placówek uczestniczących w projekcie, mająca za główny cel współkatalogowanie w czasie rzeczywistym według jednolitych przepisów katalogowania (wykorzystujących Deskryptory Biblioteki Narodowej). Dzięki wdrożeniu nowego systemu wzbogaciły się zasoby wyszukiwarki katalogi.bn.org.pl, skupiającej obecnie połączone katalogi między innymi: centralnej biblioteki państwa, Biblioteki Jagiellońskiej (wraz z bibliotekami wydziałowymi i instytutowymi Uniwersytetu Jagiellońskiego), bibliotek akademickich m.in. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, bibliotek Uczelni Fahrenheita (w tym Uniwersytetu Gdańskiego), Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, wojewódzkich bibliotek publicznych w Olsztynie, Lublinie, Wrocławiu, Szczecinie, Łodzi i w Kielcach, a także miejskich w Elblągu, Gdyni i Wrocławiu. Łącznie połączone katalogi współtworzą 153 biblioteki, które wdrożyły zintegrowany system zarządzania zasobami w latach 2022–2025 w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 lub zakupiły go samodzielnie dołączając do współkatalogowania z Biblioteką Narodową. Zasób Połączonych Katalogów BN liczy obecnie 70 mln jednostek.

Biblioteka Narodowa, jako operator Priorytetu 1. Kierunku Interwencji 1.2. Budowa ogólnokrajowej sieci bibliotecznej poprzez zintegrowany system zarządzania zasobami bibliotek w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025”, pokrywa koszty utrzymania systemu.

Logotypy programu: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025

Opracowanie i digitalizacja rozpraw doktorskich Politechniki Warszawskiej za lata 50. i 60. XX

flaga i godło Rzeczypospolitej Polskiej logotyp Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej przystępuje do realizacji projektu pt.: „Opracowanie i digitalizacja rozpraw doktorskich Politechniki Warszawskiej za lata 50. i 60. XX”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” – moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych (BIBL/SP/0017/2024/02).

Celem projektu jest udostępnienie i upowszechnienie oraz ochrona archiwalnych materiałów bibliotecznych w postaci 900 najstarszych zachowanych prac doktorskich Politechniki Warszawskiej obejmujących lata 50. i 60. XX w. Wielu spośród ich autorów to pionierzy w swojej dyscyplinie badawczej, promotorzy i mentorzy współczesnych badaczy, doceniani przez środowiska naukowe. Wśród wybranych do projektu rozpraw doktorskich znajdują się najstarsze zachowane rozprawy bronione na Politechnice Warszawskiej po II wojnie światowej, ukazujące stan i rozwój polskiej nauki i techniki w owych czasach. W gronie autorów rozpraw znajdują się uznani ludzie polskiej nauki, związani zawodowo z Politechniką Warszawską, m.in. profesorowie: Stefan Bernas (1919-1983), Stanisław Bolkowski (1930-2023), Marek Dietrich (1934-2009), Jan Ebert (1931-), Tadeusz Kaczorek (1932-), Jerzy Owczarek (1926-1993), Henryk Tunia (1925-2023) oraz mający znaczące osiągnięcia naukowo-badawcze oraz organizacyjne w innych uczelniach i ośrodkach naukowych, m.in. profesorowie: Andrzej Hopfer (1933-2023), Stanisław Kuś (1925-2020), Henryk Przewłocki (1937- ), Jerzy Roszak (1916-1993), Andrzej Wolski (1924-2011).

W ramach projektu podjęte zostaną działania związane z opracowaniem, digitalizacją oraz udostępnieniem i upowszechnieniem wersji cyfrowych wskazanych do projektu rozpraw doktorskich.

Projekt będzie realizowany przez zespół pracowników Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej (BG PW). Termin realizacji: 1.10.2024 – 31.03.2026.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” – moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych.

Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii konkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku

flaga i godło Rzeczypospolitej Polskiej logotyp Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej przystępuje do realizacji projektu pt.: „Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii konkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” - moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych (BIBL/SP/0018/2024/02).

Celem projektu jest udostępnienie i upowszechnienie oraz ochrona zbioru 2 200 fotografii czarno-białych wybranych projektów architektonicznych, nadsyłanych na konkursy ogłaszane przez Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP) i Towarzystwo Urbanistów Polskich (TUP) w latach 1957-1977. Wśród wybranych do projektu zdjęć znajdują się fotografie prac konkursowych uznanych architektów i urbanistów polskich, np. Jana Godlewskiego (1941- ), Mariana Fikusa (1938- ), Jerzego Gurawskiego (1935-2022), Jerzego Buszkiewicza (1930-2000), Małgorzaty Handzelewicz-Wacławek (1922-1996), Zdzisława Lipskiego (1934-2008), Jakuba Leona Wujka (1937-2014), Wojciecha Zabłockiego (1930-2020), Zbigniewa Konrada Parandowskiego (1929-2017), Jana Macieja Chmielewskiego (1941- ), Kazimierza Balda (1933-2020), Zdzisława Hryniaka (1930-2008), Andrzeja Gruszeckiego (1928-2008), Witolda Cęckiewicza (1924-2023), Jerzego Skrzypczaka (1929-2018) i innych. Tematyka prac jest zróżnicowana, obejmuje zarówno projekty budynków użyteczności publicznej, jak i zagospodarowania przestrzennego terenów miast. Na zdjęciach uwiecznione zostały zarówno widoki terenów pod zabudowę, plany architektoniczne (rysunki, rzuty, przekroje), jak i makiety obiektów.

W ramach projektu podjęte zostaną działania związane z opracowaniem, digitalizacją oraz udostępnieniem i upowszechnieniem wersji cyfrowych wskazanych do projektu fotografii.

Projekt będzie realizowany przez zespół pracowników Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej (BG PW). Termin realizacji: 1.10.2024 – 31.03.2026.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” – moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych.

Opracowanie zbiorów bibliotecznych Biblioteki Wydziału Architektury PW

flaga i godło Rzeczypospolitej Polskiej logotyp Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Miło nam poinformować, że właśnie zakończyliśmy projekt mający na celu opracowanie i udostępnienie unikatowego zbioru Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W jego ramach skatalogowano ponad 1000 pozycji, a następnie umieszczono w Bibliotece Cyfrowej PW. W kolekcji znajdują się m.in. unikatowe książki i broszury z czasów przedwojennych, diapozytywy przedstawiające miasta w USA i Europie pierwszej połowy XX wieku, prace Zygmunta Kamińskiego, rysunki Jana Matejki, a także fotografie małżeństwa Wejchertów i Władysława Jastrzębskiego oraz wiele innych prac plastycznych, książek czy opracowań. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z tymi ciekawymi materiałami!

Biblioteka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej we współpracy z Biblioteką Główną PW zakończyła realizację projektu pt.: „Opracowanie zbiorów bibliotecznych Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskie”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych” (BIBL/SP/0061/2023/01). Projekt był prowadzony w okresie 1.10.2023 – 30.11.2024, a jego celem było udostępnienie unikatowego zbioru Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

W ramach projektu skatalogowano i zeskanowano ponad 1000 obiektów, umieszczono opracowane metadane w Centralnym Katalogu Zbiorów Bibliotek PW oraz Centralnym Katalogu Zbiorów Polskich Bibliotek Naukowych NUKAT. Zeskanowany zbiór zarchiwizowano w postaci cyfrowej na urządzeniu pamięci masowej, a oryginały zdjęć zabezpieczono. Końcowym efektem było umieszczenie wszystkich obiektów cyfrowych wraz z metadanymi w Bibliotece Cyfrowej PW w podkolekcji: „Kolekcja Biblioteki Wydziału Architektury PW” :

Materiały zostały uporządkowane według następującej struktury:

  1. Książki i broszury: Zbiór przedwojennych broszur i książek o tematyce architektonicznej. Są w tym zasobie książki na temat historii polskiej architektury i urbanistyki, dziejów budownictwa w Polsce. Kolekcja zawiera również maszynopisy i rękopisy z wykładów z XIX i pierwszej połowy XX wieku.
  2. Diapozytywy ze zbiorów Katedry Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej: Kolekcja diapozytywów przedstawiająca miasta w Stanach Zjednoczonych m.in. Boston, Washington, Detroit oraz miasta w Europie m.in. Wiedeń, Berlin, Mediolan, Sztokholm, Wilno, Kraków, Jelenia Góra w pierwszej połowie XX wieku.
  3. Kolekcja Zygmunta Kamińskiego: Kolekcja prac polskiego architekta profesora Zygmunta Kamińskiego z różnych okresów twórczości, obejmująca m.in. rysunki, akwarele, drzeworyty, grafiki i fotografie.
  4. Fotografie i negatywy z kolekcji Wejchertów: Fotografie i negatywy z kolekcji polskich architektów profesor Hanny Adamczewskiej-Wejchert i profesora Kazimierza Wejcherta wykonane w latach 50-tych XX przedstawiające obiekty architektoniczne zaprojektowane w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku w Polsce.
  5. Fotografie Wł. Jastrzębskiego: Przedwojenne fotografie autorstwa architekta Władysława Jastrzębskiego przedstawiające członków Koła Architektów w Warszawie.
  6. Inne dokumenty ikonograficzne: Zbiór wybranych akwareli, rysunków i grafik różnych autorów z kolekcji znajdującej się w posiadaniu Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z tymi ciekawymi materiałami!

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.

Repozytorium danych badawczych PW

Repozytorium danych badawczych PW

grafika wektorowa

Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej

Celem projektu realizowanego wspólnie przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej i Biuro ds. Promocji i Informacji Politechniki Warszawskiej jest wskazanie działań służących budowaniu wizerunku pracownika naukowego tak, by jego dorobek był widoczny w sieci oraz by tym samym podnieść widoczność uczelni.

Dorobek naukowy jest wynikiem wielu etapów pracy naukowca, począwszy od badań literaturowych, prowadzenia eksperymentów i zbierania danych, skończywszy na napisaniu i opublikowaniu artykułu naukowego. Autor publikacji może następnie powziąć pewne działania służące promowaniu swojego dorobku tak, by szersze grono zainteresowanych mogło się z nim zapoznać. Dzięki temu jest większa szansa na uzyskanie wyższych wskaźników poczytności i cytowalności publikacji, uwidocznionych w analizie dorobku naukowego pracownika. Analiza może być prowadzona na poziomie dorobku pojedynczego pracownika, który to przekłada się na dorobek całego wydziału i uczelni.

Materiały informacyjne stanowią spójną całość. Można jednak zapoznać się tylko z wybranymi tematami.

Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci

Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci

1. Badania literaturowe

Badania literaturowe

Pracę nad artykułem naukowym poprzedzają rzetelne badania literaturowe. Następny krok to przeprowadzenie eksperymentów, zebranie danych oraz ich analiza i ocena. W tej części projektu omówiono podstawowe typy źródeł informacji oraz zamieszczono wskazówki gdzie szukać informacji na zadany temat.

Źródła informacji naukowej:

  • omówienie podstawowych typów źródeł informacji naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów elektronicznych
  • rodzaje baz danych
  • zasady dostępu do licencjonowanych zasobów elektronicznych

Badania literaturowe – źródła informacji naukowej

Wskazówki, gdzie szukać:

  • literatury na dany temat
  • konkretnego tytułu książki lub czasopisma
  • norm polskich i zagranicznych
  • patentów
  • właściwości substancji chemicznych i materiałów
  • sprawozdań finansowych spółek, raportów branżowych, notowań giełdowych, statystyk i danych makroekonomicznych
  • przepisów prawnych

Badania literaturowe – gdzie szukać materiałów do pracy naukowej

Lista e-baz
Rys. 1. Lista-ebaz

2. Pisanie artykułu naukowego

Pisanie artykułu naukowego

Krok drugi to pisanie artykułu naukowego. W tej części projektu w celu wprowadzenia do tematu przedstawiono jakie są rodzaje publikacji oraz jaką strukturę ma artykuł naukowy. Podano wskazano co można zrobić – jak sformułować tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe, by zwiększyć szanse czytelników na jego odszukanie i zapoznanie z treścią.

Pisanie artykułu naukowego – definicja i typy publikacji

Struktura artykułu naukowego

  • struktura publikacji źródłowej (model IMRaD)
  • struktura publikacji przeglądowej
  • struktura publikacji kazuistycznej (ang. case study)

Pisanie artykułu naukowego – struktura artykułu naukowego

Załącznik: Szablon artykułu naukowego

Istotne części artykułu

  • co ma wpływ na lepsze indeksowanie i pozycjonowanie publikacji w bazach danych i wyszukiwarkach takich jak: Google, Google Scholar czy PubMed

Pisanie artykułu naukowego – istotne części artykułu

Edycja i poprawność językowa tekstu naukowego

Podstawowe zasady edycji tekstu naukowego dotyczące:

  • właściwej czcionki i wyróżnień w tekście
  • znaków interpunkcyjnych, takich jak: cudzysłów, ukośnik, średnik, nawias
  • automatycznego spisu treści
  • zasad budowania przypisów i bibliografii
  • użytecznych skrótów klawiaturowych

Pisanie artykułu naukowego – edycja i poprawność językowa

Tłumaczenie na język angielski

  • język angielski w tekstach naukowych - wskazówki redakcyjne
  • materiały opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Redaktorów Naukowych (EASE)

Pisanie artykułu naukowego – tłumaczenie na język angielski

Załącznik: Ambiguity

Załącznik: Text Tables

Załącznik: Spelling

Załącznik: Plurals

Załącznik: Simplicity

Autorzy publikacji i ich afiliacje

  • kim jest autor i czym jest współautorstwo?
  • jak powinno się oznaczać autorstwo w przypadku utworów współautorskich?
  • w jakiej kolejności wymieniać współtwórców?

Pisanie artykułu naukowego – autorzy publikacji i ich afiliacje

3. Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacji

Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacji

Krok trzeci to wybór miejsca publikacji. Niektórzy naukowcy już na etapie pisania pracy wiedzą, w którym czasopiśmie chcieliby opublikować swoje dzieło. Inni decydują po zakończeniu pracy. Czym kierować się przy wyborze czasopisma? Jakie wskaźniki oceny czasopism wziąć pod uwagę? O tym w tej części projektu.

Treść artykułu a zakres tematyczny czasopisma

  • Aims&Scope
  • czy publikowane są artykuły o podobnej tematyce
  • czy cytuję artykuły z wybranego czasopisma
  • narzędzia ułatwiające wybór, m.in.: Elsevier Journal Finder, Springer Journal Suggester

Kryteria wyboru czasopisma – zakres tematyczny czasopisma

Wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych i monografii

  • ministerialne wykazy punktowanych czasopism i wydawnictw monografii
  • Scopus: CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP)
  • WoS: Journal Impact Factor, Article Influence, Category Normalized Citation Impact

Kryteria wyboru czasopisma – wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych

Polityka otwartości czasopisma

  • formy dystrybucji czasopism: zamknięte, otwarte, hybrydowe
  • metody zapewnienia otwartego dostępu do artykułu
  • sytuacja prawna autora – umowy wydawnicze

Kryteria wyboru czasopisma – polityka otwartości czasopisma

Baza Scopus
Rys. 2. Opis pojedynczego tytułu czasopisma w bazie Scopus

4. Publikacja artykułu

Publikacja artykułu

Procedury zgłaszania artykułu do publikacji w poszczególnych czasopismach nieco się różnią się, jednak zasady są podobne. Na stronie czasopisma (zakładka Dla Autorów, Guide for Authors, Submit an article itp.) należy zapoznać się z informacjami dotyczącymi poprawnego przygotowania publikacji. Przewodniki dla autorów zawierają również konkretne wymagania dotyczące etyki, praw autorskich i umów z organizacjami finansującymi, opcji otwartego dostępu. Więcej na ten temat w tym module.

Procedura zgłaszania, recenzowania i publikowania prac nadsyłanych do publikacji w czasopiśmie:

  • zgłaszanie artykułu
  • najczęstsze przyczyny odrzucenia manuskryptu przez redaktora (od razu, przed recenzjami) - desk rejection
  • procedura recenzji
  • open review
  • single-blind review
  • double-blind review
  • postępowanie po recenzji - odpowiedź z czasopisma
  • accepted without revision
  • minor revision
  • major revision
  • reject

Publikacja artykułu

Procedura zgłaszania artykułu do publikacji
Rys. 3. Procedura zgłaszania artykułu do publikacji

5. Promowanie dorobku naukowego

Promowanie dorobku naukowego

Wybór miejsca publikacji artykułu omówiony w części trzeciej projektu ma kluczowe znaczenie dla jego widoczności w sieci i tego ile punktów uzyska się za publikację. Można podjąć jednak szereg działań promocyjnych, by podnieść widoczność swojej pracy, nawet jeżeli nie jest ona indeksowana w bazie JCR, WoS czy Scopus. Warto upewnić się, czy dorobek naukowy jest zdeponowany w powszechnie dostępnym miejscu i czy jest on oznaczony unikalnym numerem ORCID, przypisanym do nazwiska danego autora, który to numer jednoznacznie go identyfikuje. Więcej na ten temat w tym module.

Serwisy i portale internetowe wspomagające widoczność naukowca w sieci oraz dodatkowe usługi udostępniane przez wydawnictwa

  • repozytoria (instytucjonalne, krajowe, międzynarodowe)
  • portale dla naukowców (Academia.edu, ResearchGate, KUDOS)
  • serwisy społecznościowe (Twitter, LinkedIn)
  • strona domowa autora, instytucji
  • blogi naukowe
  • Google Scholar
  • Graphical abstract – obrazowe podsumowanie wniosków z artykułu
  • AudioSlides – nagrany komentarz autora
  • Sharelink – link do publikacji umożliwiający dzielenie się jej pełnym tekstem przez określony czas

Promowanie dorobku naukowego – gdzie promować dorobek naukowy

Systemy identyfikacji autorów prac naukowych

  • ORCID
  • ResearcherID
  • ScopusID

Promowanie dorobku naukowego – systemy identyfikacji autorów prac naukowych

Integracja ORCID z profilem Scopus

Łączenie ze sobą kont ResearcherID i ORCID - materiały instruktażowe

ORCID instrukcja
Rys. 4. Ekran startowy na platformie ORCID

6. Analiza dorobku naukowego pracownika

Analiza dorobku naukowego pracownika

Jak wybór miejsca publikacji oraz działania podjęte w celu uporządkowania i promowania dorobku wpłynęły na jego widoczność? Ile cytowań uzyskały prace? Czy moje prace są widoczne w WoS i Scopus? Więcej informacji na ten temat oraz o problemach związanych z identyfikacją twórczości autora, błędach w bazach danych i raportowaniu, dostępnych jest w module szóstym.

Wybrane wskaźniki oceny dorobku naukowego autorów

  • liczba publikacji
  • liczba cytowań
  • Indeks Hirscha

Analiza dorobku naukowego pracownika – Wybrane miary porównawcze

Identyfikacja danych. Analizy i raporty opracowywane za pomocą narzędzi bibliometrycznych

Web of Science

Scopus

Baza Wiedzy PW

Google Scholar

Korekta danych

Raport z Web of Sciense
Rys. 5. Fragment raportu z bazy Web of Science

7. Dane badawcze

Dane badawcze

Zarządzanie danymi badawczymi to zagadnienie związane z całym procesem badawczym - od planowania badań, aż po końcowe udostępnienie wyników. Zgodnie z wymogami instytucji krajowych i europejskich, które zajmują się finansowaniem badań, cały proces powinien zostać sformalizowany i udokumentowany w postaci Planu Zarządzania Danymi Badawczymi. W planie tym należy w sposób szczegółowy opisać: skąd będą pochodziły dane, w jaki sposób będziemy nimi zarządzać oraz czy zamierzamy je udostępnić. W poniższych materiałach omówiono kluczowe kwestie związane z tymi tematami.

Omówienie podstawowych zagadnień związanych z danymi badawczymi:

  • definicja danych badawczych
  • kiedy udostępniać dane badawcze
  • licencje Creative Commons
  • metadane danych badawczych
  • deponowanie danych w repozytoriach
  • plan Zarządzania Danymi Badawczymi (DMP)

Dane badawcze

Więcej informacji na temat zarządzania danymi badawczymi można znaleźć na stornie Biblioteki Głównej PW - w zakładce "Nauka"- "Dane badawcze"

Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?

Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?

1. Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca

Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca

Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca

2. Podsumowanie

Podsumowanie

Podstawowe pytania postawione przy realizacji tego projektu to:

  • Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci?
  • W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?

Dorobek pojedynczego pracownika naukowego przekłada się na dorobek uczelni. Reasumując treści poszczególnych prezentacji, by podnieść widoczność swojego dorobku oraz widoczność dorobku jednostki warto:

Opracować dobry tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe

  • zachęta do przeczytania publikacji
  • lepsza wyszukiwalność publikacji

Przy oznaczaniu autorstwa publikacji pamiętać o:

  • konsekwentnym i jednolitym podawaniu formy imienia i nazwiska
  • stosowaniu identyfikatora ORCID
  • właściwym oznaczeniu afiliacji (uczelnia, wydział)

Przemyśleć wybór miejsca publikacji

Podjąć działania promocyjne odnośnie danego artykułu i całego swojego dorobku

  • udostępnienie preprintu, postprintu, wersji PDF wydawcy, w zależności od warunków umowy z wydawcą w innym miejscu niż baza wydawcy, np. w repozytorium uczelnianym
  • stworzenie swojego profilu, np. w Google Scholar Citations

Sprawdzić, uzupełnić i w miarę możliwości skorygować błędne dane o swoim dorobku naukowym (m.in. WoS, Scopus, Baza Wiedzy PW)

  • rozdzielone profile/grupy tego samego autora,
  • usunięcie ze zbioru prac innego autora,
  • brak lub nieaktualna afiliacja,
  • ustawienie preferowanego wariantu imienia i nazwiska,
  • uzupełnienie danych,
  • zgłoszenie do korekty innego typu błędów błędów.

Błędy można zgłosić za pomocą:

  • WoS: Data Changes Form,
  • Scopus: Profile and content corrections Support Center oraz narzędzie Edit Author Profile dostępne bezpośrednio na profilu autora,
  • Baza Wiedzy PW: kontakt z redaktorem wydziałowym.

Jeżeli masz pytania / uwagi do treści zamieszczonych w materiale napisz do nas:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloaka49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = 'oin.bg' + '@'; addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = addya49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl'; var addy_texta49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloaka49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123').innerHTML += ''+addy_texta49bb62efc6b88a5cd4dfd8430016123+'<\/a>'; .

Autorzy poszczególnych prezentacji:
Bibliotek Główna PW: Iwona Socik, Monika Gajewska, Marta Sadowska-Hinc
Biuro ds. Promocji i Informacji PW: Radosław Kuca, Agnieszka Kapela

Mendeley - program do zarządzania literaturą

Mendeley jest darmowym programem do zarządzania literaturą.

Pomaga w tworzeniu własnej bazy bibliograficznej oraz przypisów w dokumentach tekstowych.

Jest przydatnym narzędziem podczas pisania prac naukowych.

Mendeley - strona programu

Informacje podstawowe

Informacje podstawowe

W tej części dowiesz się:

  • Do czego służy program Mendeley Desktop
  • Jak zainstalować programa
  • Jak wygląda interfejs programu

Podstawowe funkcje. Zakładanie konta i interfejs programu

W przypadku pracowników PW korzystających z pakietu MS Ofice 365 zaleca się instalację Citation plugin (wtyczka do MS Word) po uprzednim pobraniu starszej wersji oprogramowania - Mendeley Desktop.

Instalacja starszej wersji oprogramowania Mendeley (konta pracowników)

Dotychczas wykorzystywano oprogramowanie Mendeley Desktop, które było niezależną aplikacją desktopową (należało ją ściągnąć, zainstalować i używać na koncie lokalnym). Decyzją producenta oprogramowania, wersja ta nie jest już rozwijana oraz utrzymywana. Alternatywnie, producent umożliwił pobranie i korzystanie z narzędzia Mendeley Reference Manager, które docelowo ma zastąpić Mendeley Desktop. Niestety wtyczka do MS Word dedykowana do pakietu MS Office 365 z przyczyn technicznych, integruje się tylko z kontami chmurowymi (a nie lokalnymi), stąd problem z jej wykorzystaniem w naszej Uczelni.
Aby zapewnić pracownikom/studentom posiadającym konta Microsoft Office 365 możliwość dalszej pracy z wykorzystaniem oprogramowania Mendeley, zalecamy:

  • zainstalowanie Mendeley Reference Manager oraz wtyczki Mendeley Cite
  • wstawianie przypisów jest możliwe tylko dla dokumentu w MS Word Online

Tworzenie i zarządzanie własną bazą danych

Tworzenie i zarządzanie własną bazą danych

W tej części poznasz:

Praca z publikacją

Praca z publikacją

W tej części kursu dowiesz się jak dodawać notatki, zaznaczać fragmenty itp.

Praca z publikacją w formacie pdf

Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS Word

Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS Word

W tej części kursu dowiesz się jak utworzyć przypisy i bibliografię załącznikową w pracy naukowej

Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii

Informacje dodatkowe

Informacje dodatkowe

Współpraca z innymi, dodatkowe materiały

W przypadku pytań, zapraszam do kontaktu:
Magdalena Maciąg
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloakd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = 'magdalena.maciag' + '@'; addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = addyd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl'; var addy_textd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841 = 'magdalena.maciag' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841').innerHTML += ''+addy_textd04641ac6b48e7c9650b1b898fb3e841+'<\/a>';
tel: 22 234 73 00

EndNote - program do zarządzania literaturą

EndNote Web to funkcjonujący na platformie Web of Science, program online, służący do gromadzenia opisów bibliograficznych i tworzenia na ich podstawie, przypisów i bibliografii załącznikowej, na potrzeby przygotowywanej publikacji naukowej.

Strona internetowa EndNote Web

Podstawowe informacje

Podstawowe informacje

W tej części kursu dowiesz się:

  • Czym jest i do czego służy program EndNote Web
  • Jakie są funkcje programu EndNote Web
  • Jak utworzyć konto użytkownika w programie EndNote

Informacje podstawowe

Instalacja

Interfejs programu

Interfejs programu

W tej części kursu dowiesz się jak wygląda interfejs EndNote Web

Interfejs programu

Tworzenie i zarządzanie bazą

Tworzenie i zarządzanie bazą

W tej części kursu dowiesz się:

  • Jak wyszukiwać informacje w katalogu BG PW oraz w Internecie
  • Jak zapisywać pozycje bibliograficzne w programie EndNote
  • Jak zamieszczać w EndNote pliki PDF ze swojego komputera
  • Jak tworzyć bibliotekę opisów bibliograficznych w EndNote

Tworzenie i zarządzanie bazą

Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisami

Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisami

W tej części kursu dowiesz się:

  • Jak wstawiać cytaty w programie MS World przy użyciu narzędzia EndNote
  • Jak wstawiać i edytować przypisy
  • Jak zmienić styl bibliograficzny

Praca z edytorem tekstu



Pierwsze kroki w bibliotece

Pierwsze kroki w bibliotece

Pierwsze kroki w bibliotece

Szkolenie "Pierwsze kroki w bibliotece" powstało z myślą o studentach rozpoczynających studia w Politechnice Warszawskiej. Przedstawia najważniejsze informacje związane z zasadami korzystania z bibliotek PW. Zawarte w nim treści mogą być również przydatne dla innych zainteresowanych osób.

Zapoznanie się z materiałami nie stanowi podstawy do zaliczenia przedmiotu "Przysposobienie biblioteczne".

Regulamin udostępniania zbiorów

Biblioteki Politechniki Warszawskiej - lokalizacja i zbiory

  • Czy to prawda, że w PW jest około 30 bibliotek?
  • Gdzie mogę znaleźć informacje o ich adresach i godzinach otwarcia?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

O bibliotekach Politechniki Warszawskiej

Zobacz koniecznie

Zbiory drukowane i ich udostępnianie

Zbiory drukowane i ich udostępnianie
  • Gdzie znajdę informacje o zbiorach drukowanych biblioteki?
  • Jak mogę wypożyczyć książkę z innej biblioteki, spoza PW?
  • Jak mogę skorzystać z księgozbioru w wolnym dostępie?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Zbiory drukowane

Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie

Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie
  • Gdzie znajdę informacje i dostęp do zbiorów elektronicznych?
  • Czy mogę korzystać z e-źródeł z domu?
  • Czy interesujące mnie czasopismo jest dostępne w formie elektronicznej?
  • Szukam literatury na dany temat. Co wybrać - Listę tytułów e-źródeł czy Listę baz
  • Czy mogę korzystać z polskich podręczników w wersji elektronicznej?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Zbiory elektroniczne

Biblioteka Główna PW - lokalizacja

Biblioteka Główna PW - lokalizacja
  • Co znajduje się na poszczególnych piętrach Biblioteki Głównej?
  • Gdzie mogę wypożyczyć książkę?
  • Gdzie mogę skorzystać z komputera i Internetu w Bibliotece Głównej?
  • Gdzie mogę coś wydrukować, skserować, zeskanować?
  • Gdzie mogę skorzystać z norm?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Biblioteka Główna PW

Zobacz koniecznie

Zapisy do biblioteki

Zapisy do biblioteki
  • Kto może się zapisać do biblioteki?
  • Gdzie i kiedy mogę zapisać się do biblioteki?
  • Jak zalogować się na swoje konto biblioteczne?
  • Ile książek mogę mieć na koncie?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Zapisy do biblioteki

Zobacz koniecznie

Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO

Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO
  • Jak mogę odszukać książkę jeżeli znam jej autora lub fragment tytułu?
  • Szukam literatury na dany temat. Co zrobić?
  • Jak mogę zamówić książkę, którą chcę wypożyczyć?
  • Czy książki z wolnego dostępu trzeba zamawiać elektronicznie?
  • Jak mogę ustawić się w kolejce do wypożyczonej książki?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO - zakładka KATALOG

Konto biblioteczne

Konto biblioteczne
  • Jak mogę sprawdzić termin zwrotu książki?
  • Jak mogę przedłużyć termin zwrotu?
  • Ile wynosi opłata za przetrzymanie książki?
  • Gdzie sprawdzić czy mogę już odebrać zamówioną przeze mnie książkę?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji

Konto biblioteczne

Masz pytania?

Przyjdź do nas: Biblioteka Główna PW - Oddział Informacji Naukowej, Gm. Gł. p. 161 B

Napisz do nas:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloak3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = 'oin.bg' + '@'; addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = addy3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl'; var addy_text3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9').innerHTML += ''+addy_text3ac53d8ee6e12a396a14fe73b798c8b9+'<\/a>';
Zadzwoń: 22 234 7300

Przypisy i bibliografia załącznikowa - dla autorów prac dyplomowych i naukowych

Jak prawidłowo zrobić przypisy i bibliografię załącznikową w swojej pracy

Każda praca naukowa powinna zawierać wykaz dokumentów (np. książek, artykułów), z których skorzystał autor pisząc określoną pracę, uporządkowany alfabetycznie lub według innych zasad (np. typów dokumentów). Taki wykaz, nazywany bibliografią załącznikową, stanowi gotowe źródło literatury na dany temat i jest wyrazem uczciwości autora pracy.

Podstawowe zasady sporządzania opisów bibliograficznych

Opis bibliograficzny poszczególnych rodzajów dokumentów. Przykłady

Systemy powołań

Materiały są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Politechniki Warszawskiej oraz autorów poszczególnych treści./p>

Narzędzia do gromadzenia literatury

Jest wiele programów, które mogą być pomocne w trakcie zbierania materiałów i przygotowaniu publikacji. Umożliwiają one:

  • Automatyczne przenoszenie opisów publikacji – poprzez ich bezpośredni import z przeglądanych baz danych i ze stron internetowych
  • Tworzenie własnych baz bibliograficznych i zarządzanie nimi – przechowywanie w jednej bazie informacji bibliograficznych o różnorodnych dokumentach źródłowych. Mogą to być pozycje książkowe czy artykuły z czasopism, jak również pliki np. w formacie *.pdf, *.doc, *.jpg
  • Zautomatyzowane tworzenie przypisów i bibliografii załącznikowej – współpraca z większością popularnych edytorów tekstu, wykorzystywanych do tworzenia publikacji takich jak MS Word, WordPerfect, OpenOffice oraz innych programów, które pozwalają zapamiętywać pliki w formacie *.rtf

Biblioteka Główna szczególnie poleca:

  • Mendeley–  darmowy (dodatkowe opcje dostępne na licencji zamkniętej). Więcej informacji dotyczących korzystania z Mendeley można znaleźć na platformie e-learningowej - w otwartym kursie Mendeley - program do zarządzania literaturą
  • Zotero – bezpłatny dodatek do Firefoxa
  • EndNote Web –  darmowy dla pracowników i studentów PW  - na platformie Web of Science

Plagiat

W trakcie pisania pracy licencjackiej, magisterskiej korzystasz z opublikowanych prac innych autorów (książek, artykułów z czasopism), informacji zamieszczonych na stronach internetowych. Odwołanie do literatury źródłowej świadczy o wiarygodności pracy. Każdemu cytatowi i powołaniu w tekście powinien towarzyszyć przypis, odsyłający do dokumentu źródłowego, z którego został zaczerpnięty.

  • Na jakich zasadach można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku
    Art. 34 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zawiera stwierdzenie "Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia twórcy i źródła".
  • Czym jest plagiat
    Plagiat to termin używany w literaturze prawniczej i orzecznictwie sądowym na określenie przywłaszczenia autorstwa cudzego utworu, czyli wykorzystania (np. skopiowania, rozpowszechniania) cudzego utworu, całego lub fragmentu, i zaprezentowania jako własny. (Stanisławska-Kloc S. Plagiat i autoplagiat."Infos" 2011, nr 16)
  • Konsekwencje wykrycia plagiatu
    • Ustawa o prawie autorskim - odpowiedzialność cywilna (art. 78–79 pr.aut.) i karna (art. 115 pr.aut.)
    • Ustawa o szkolnictwie wyższym - w stosunku do pracownika naukowego (mianowanego nauczyciela akademickiego) to rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia (art.126 u.s.w.) oraz odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 144 u.s.w.), w stosunku do studenta - odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 214 u.s.w.) oraz odebranie tytułu zawodowego (art. 193 u.s.w.)
    • Ustawa o tytule naukowym i stopniach naukowych - odebranie stopnia doktora lub doktora habilitowanego osobie, w której dorobku lub rozprawie naukowej ujawnione zostało naruszenie prawa autorskiego (por. art. 29 i 29a u.t.n.s.n.)

© 2025 Politechnika Warszawska,

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa

Polityka prywatności | Linki dla bibliotekarzy | Mapa strony